
Ira Svobodová (1986)
mám zájem
Ira Svobodová si svým osobitým přístupem k malbě, ale i k samotné realizaci výtvarného díla získala uznání jak mezi galeristy, tak mezi sběrateli. Její výtvarný projev je založen na konceptuální propracovanosti, maximální koncentraci, přesnosti a redukované, zato však velmi jemné a citlivé barevnosti. V počátcích tvorby se orientovala především na průzkum modernistické architektury a zabývala se jejím specifickým tvaroslovím. Iniciačním momentem pro ni byla stáž v Rio de Janeiru, kde ji zaujaly především realizace Oscara Niemeyera. Něco z architektonického uvažování se poté propsalo i do její malířské praxe. Pracuje v sériích a před každou z nich si připravuje modely z překližky, papíru, nebo v této konkrétní sérii ze stuh, výsledná zátiší pak fotí a pracuje s nimi jako se skicami pro malby. Prezentovaná díla pocházejí z aktuálního cyklu VOID, který autorka poprvé představila na výstavě Gaspard de la Nuit (GaP, Znojmo, 2. 11. – 8. 12. 2021), jejíž název byl původně inspirován skladbou Maurice Ravela, jež vznikla na základě kompilace poem francouzského básníka italského původu Aloysia Bertranda. Právě z jeho poem následně umělkyně vychází, konkrétně pak z básně Chèvremorte, která je základním kamenem celé série. Kniha Aloysia Bertranda byla inspirativní již pro avantgardní malíře a malířky; vycházela z ní například symbolistní série obrazů z přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století významné osobnosti surrealistické malby Toyen, která Svobodovou také velmi oslovila. Propůjčila si z ní symbol stuhy a převedla jej do základního motivu vlastní série. Prázdnotu Svobodová v sérii rozpracovává z několika úhlů pohledu: jakožto konstitutivní prvek – nic, z kterého vzniká něco –, jakožto symbolikou a mystikou opředený fenomén, provázející člověka celý život ve formě myšlenkového vanitas, připomínajícího lidskou smrtelnost, i jakožto fyzikální jev – vakuum. Svobodová patří mezi velmi výrazné osobnosti světa současného umění a má za sebou množství sólových i skupinových výstav po celém světě. Její dílo je zastoupeno v soukromých sbírkách v České republice, USA, Norsku, Kanadě, na Slovensku, v Rakousku, Německu, Slovinsku nebo Polsku.
Vybrané výstavy:
VOID, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava, CZE, 2023
Paperwork, The Chemistry Gallery, Praha, CZE, 2021
Framing Space, River Gallery, Los Angeles, USA, 2019
Praha Berlin Barter, Urban Spree, Berlín, DEU, 2019
Inner Matter, CES Gallery, Los Angeles, USA, 2016
Papercut & Noir, Volta NY, New York, USA, 2015
Ira Svobodová si svým osobitým přístupem k malbě, ale i k samotné realizaci výtvarného díla získala uznání jak mezi galeristy, tak mezi sběrateli. Její výtvarný projev je založen na konceptuální propracovanosti, maximální koncentraci, přesnosti a redukované, zato však velmi jemné a citlivé barevnosti. V počátcích tvorby se orientovala především na průzkum modernistické architektury a zabývala se jejím specifickým tvaroslovím. Iniciačním momentem pro ni byla stáž v Rio de Janeiru, kde ji zaujaly především realizace Oscara Niemeyera. Něco z architektonického uvažování se poté propsalo i do její malířské praxe. Pracuje v sériích a před každou z nich si připravuje modely z překližky, papíru, nebo v této konkrétní sérii ze stuh, výsledná zátiší pak fotí a pracuje s nimi jako se skicami pro malby. Prezentovaná díla pocházejí z aktuálního cyklu VOID, který autorka poprvé představila na výstavě Gaspard de la Nuit (GaP, Znojmo, 2. 11. – 8. 12. 2021), jejíž název byl původně inspirován skladbou Maurice Ravela, jež vznikla na základě kompilace poem francouzského básníka italského původu Aloysia Bertranda. Právě z jeho poem následně umělkyně vychází, konkrétně pak z básně Chèvremorte, která je základním kamenem celé série. Kniha Aloysia Bertranda byla inspirativní již pro avantgardní malíře a malířky; vycházela z ní například symbolistní série obrazů z přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století významné osobnosti surrealistické malby Toyen, která Svobodovou také velmi oslovila. Propůjčila si z ní symbol stuhy a převedla jej do základního motivu vlastní série. Prázdnotu Svobodová v sérii rozpracovává z několika úhlů pohledu: jakožto konstitutivní prvek – nic, z kterého vzniká něco –, jakožto symbolikou a mystikou opředený fenomén, provázející člověka celý život ve formě myšlenkového vanitas, připomínajícího lidskou smrtelnost, i jakožto fyzikální jev – vakuum. Svobodová patří mezi velmi výrazné osobnosti světa současného umění a má za sebou množství sólových i skupinových výstav po celém světě. Její dílo je zastoupeno v soukromých sbírkách v České republice, USA, Norsku, Kanadě, na Slovensku, v Rakousku, Německu, Slovinsku nebo Polsku.
Vybrané výstavy:
VOID, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava, CZE, 2023
Paperwork, The Chemistry Gallery, Praha, CZE, 2021
Framing Space, River Gallery, Los Angeles, USA, 2019
Praha Berlin Barter, Urban Spree, Berlín, DEU, 2019
Inner Matter, CES Gallery, Los Angeles, USA, 2016
Papercut & Noir, Volta NY, New York, USA, 2015

VOID IN GRAY
2022
akryl na plátně
80 × 60 cm
AUTORSKÝ REKORD
prodáno v 89. aukci Galerie KODL
Aukce pro Paraple

VOID 34
2023
akryl na plátně
60 × 40 × 4 cm
prodáno

VOID 20
2022
akryl na plátně
120 × 160 × 4 cm
prodáno

VOID 21
2022
akryl na plátně
120 × 160 × 4 cm
prodáno

VOID IN BRIGHT ULTRAMARINE
2023
akryl na plátně
80 × 60 × 4 cm
prodáno

VOID IN PALE PINK
2023
akryl na plátně
80 × 60 × 4 cm
prodáno

VOID 16
2022
akryl na plátně
140 × 180 × 4 cm
prodáno

VOID 27
2023
akryl na plátně
80 × 80 × 4 cm
prodáno

VOID 32
2023
akryl na plátně
60 × 40 × 4 cm
prodáno
Kodl Contemporary, s.r.o. | Národní 7, 110 00 Praha 1 | kodl@kodlcontemporary.com
Navazujeme na tradici Galerie KODL