
Rony Plesl (1965) mám zájem
Rony Plesl patří mezi špičkové mezinárodně uznávané umělce v oblasti skleněné plastiky. Jeho umělecká díla jsou zastoupena ve veřejných a soukromých sbírkách v České republice i po celém světě. Od roku 2008 je vedoucím Ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl v roce 2017 jmenován profesorem designu a architektury. Na výstavě se prezentuje šesti skleněnými plastikami, z nichž pět bylo vytvořeno za použití unikátní technologie Vitrum Vivum. S touto technologií, která umožňuje doposud neproveditelné odlévání monumentálních skleněných plastik, začal Rony Plesl jako první na světě a ve světovém kontextu ji představil na 59. Mezinárodním bienále výtvarného umění v italských Benátkách v roce 2022. Jeho díla však nejsou poutavá pouze po technologické stránce, často pracuje s nadčasovými tématy spojenými se samotným lidstvím. Jeho práce mají intelektuální hloubku a jsou emotivně i vizuálně velmi sugestivní a sofistikované. Promítá se do nich autorova sečtělost a úzký vztah k historii a dějinám umění. O tom svědčí i samotná témata, která si vybírá ke zpracování – často se jedná o klasické úlohy, jež provázejí dějiny umění už od samých počátků. Z představených děl můžeme připomenout Memento Mori, velmi oblíbené zejména v době baroka jakožto připomínka konečnosti lidského života, nebo Métamorphose, které může odkazovat jak ke znalosti historicky formativní literatury (Ovidiových Proměn, Kafkovy Proměny) a přírodnímu koloběhu života, tak i k samotné tvorbě Ronyho Plesla, která je na proměnách založená. Proměny, nebo možná lépe řečeno samotná časovost proměn je v nich zachycena až barokně-caravaggiovským způsobem. Děj jako by se zastavil v určitý vypjatý okamžik a přesně v danou chvíli byl předložen divákovi ke čtení: Conestabile Madonna – právě podťatý strom s odhalenými letokruhy, místo nichž se setkáváme s klasickým námětem madony s dítětem. Námětem, odkazujícím nikoli k náboženství nebo konkrétní víře, ale – jak říká sám umělec – k naději: „Netvořím náboženské umění, tvořím věci, které mají lidem připomenout touhu po naději, protože naději potřebujeme každý.“
Vybrané výstavy:
Stromy rostou z nebe, doprovodná akce 59. Mezinárodního bienále současného umění v Benátkách, ITA, 2022
Sacred Geometry, V&A Museum, London Design Festival 2019, Londýn, UK, 2019
Rony Plesl – retrospektiva ve skle, Královský letohrádek, Praha, CZE, 2016
Rony Plesl – Ilja Bílek – Petr Stanický, Tři mistři z Čech, Glasmuseum Lette, Coesfeld, DEU, 2012
Vessel Gallery, Londýn, UK, 2009
Rony Plesl patří mezi špičkové mezinárodně uznávané umělce v oblasti skleněné plastiky. Jeho umělecká díla jsou zastoupena ve veřejných a soukromých sbírkách v České republice i po celém světě. Od roku 2008 je vedoucím Ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl v roce 2017 jmenován profesorem designu a architektury. Na výstavě se prezentuje šesti skleněnými plastikami, z nichž pět bylo vytvořeno za použití unikátní technologie Vitrum Vivum. S touto technologií, která umožňuje doposud neproveditelné odlévání monumentálních skleněných plastik, začal Rony Plesl jako první na světě a ve světovém kontextu ji představil na 59. Mezinárodním bienále výtvarného umění v italských Benátkách v roce 2022. Jeho díla však nejsou poutavá pouze po technologické stránce, často pracuje s nadčasovými tématy spojenými se samotným lidstvím. Jeho práce mají intelektuální hloubku a jsou emotivně i vizuálně velmi sugestivní a sofistikované. Promítá se do nich autorova sečtělost a úzký vztah k historii a dějinám umění. O tom svědčí i samotná témata, která si vybírá ke zpracování – často se jedná o klasické úlohy, jež provázejí dějiny umění už od samých počátků. Z představených děl můžeme připomenout Memento Mori, velmi oblíbené zejména v době baroka jakožto připomínka konečnosti lidského života, nebo Métamorphose, které může odkazovat jak ke znalosti historicky formativní literatury (Ovidiových Proměn, Kafkovy Proměny) a přírodnímu koloběhu života, tak i k samotné tvorbě Ronyho Plesla, která je na proměnách založená. Proměny, nebo možná lépe řečeno samotná časovost proměn je v nich zachycena až barokně-caravaggiovským způsobem. Děj jako by se zastavil v určitý vypjatý okamžik a přesně v danou chvíli byl předložen divákovi ke čtení: Conestabile Madonna – právě podťatý strom s odhalenými letokruhy, místo nichž se setkáváme s klasickým námětem madony s dítětem. Námětem, odkazujícím nikoli k náboženství nebo konkrétní víře, ale – jak říká sám umělec – k naději: „Netvořím náboženské umění, tvořím věci, které mají lidem připomenout touhu po naději, protože naději potřebujeme každý.“
Vybrané výstavy:
Stromy rostou z nebe, doprovodná akce 59. Mezinárodního bienále současného umění v Benátkách, ITA, 2022
Sacred Geometry, V&A Museum, London Design Festival 2019, Londýn, UK, 2019
Rony Plesl – retrospektiva ve skle, Královský letohrádek, Praha, CZE, 2016
Rony Plesl – Ilja Bílek – Petr Stanický, Tři mistři z Čech, Glasmuseum Lette, Coesfeld, DEU, 2012
Vessel Gallery, Londýn, UK, 2009

Stromy rostou z nebe
2022
křišťálové tavené sklo, technologie Vitrum Vivum
v. 68 cm
edice 2/6 Crystal
AUTORSKÝ REKORD
prodáno v 89. aukci Galerie KODL
dosažená cena: 660 000 Kč

Conestabile Madonna
2022
křišťálové tavené sklo, technologie Vitrum Vivum
115 × 80 × 50 cm
edice 3/6
prodáno

Métamorphose
2021
křišťálové tavené sklo, technologie Vitrum Vivum,
60 × 45 × 45 cm
edice 1/6
prodáno

Memento Mori
2020
křišťálové tavené sklo, technologie Vitrum Vivum
32 × 55 × 30 cm
edice 2/6
prodáno

Root with Roots
2021
křišťálové tavené sklo, technologie Vitrum Vivum, 96 × 60 × 35 cm
edice 1/6
prodáno
Kodl Contemporary, s.r.o. | Národní 7, 110 00 Praha 1 | kodl@kodlcontemporary.com
Navazujeme na tradici Galerie KODL